RURALNA SOCIOLOGIJA (241306)
Nositelj kolegija
Opis kolegija
Cil kolegija je upoznati studente sa osnovnim društvenim procesima u selu u prošlosti i suvremenosti s posebnim osvrtom na hrvatsko ruralno društvo, te ih osposobiti za sudjelovanje u empirijskim istraživanjima. Nastava omogućuje studentima stjecanje temeljnih teorijskih znanja i empirijskih spoznaja za bolje tumačenje društvenih promjena, strukture i obilježja ruralnog društva.
Vrsta kolegija
- Stručni prijediplomski studij Poljoprivreda / Temelji studija (Obvezni kolegij, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 3.50
Sati nastave: 45
Predavanja: 30
Auditorne vježbe: 10
Seminar: 5
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60 – 69 %
Dobar (3): 70 – 79 %
Vrlo dobar (4): 80 – 89 %
Izvrstan (5): 90 – 100 %
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja |
---|
Otkriti osnovne društvene procese na primjeru vlastitog sela ili ruralnog područja |
Formulirati opis osnovnih društvenih promjena u selu i poljoprivredi |
Napisati i usmeno obraniti odabranu temu iz ruralne sociologije |
Konstruirati istraživački instrument u okviru integriranog zadatka |
Argumentirati svoje mišljenje o društveno važnim pitanjima u selu |
Način rada
Obaveze nastavnika
Zadaci studenata se ispravljaju u roku od 5 dana, a tijekom trajanja nastave student može pratiti broj bodova koje je stekao individualnim uvidom u evidenciju. Nakon bodovanja svakog pojedine aktivnosti studenata koja se ocjenjuje, konačan broj bodova upisuje se kao konačna ocjena u ISVU sustav. Ocjenjivanje pojedinih aktivnosti se provodi prema brojčanom sustavu, prema tablici Kriteriji ocjenjivanja.
Obaveze studenta
Znanje studenata provjerava se i ocjenjuje kontinuirano tijekom trajanja kolegija Ruralna sociologija. Pri tome se vrednuje nazočnost (80%) i sudjelovanje u nastavi, sociološki dio integriranog zadatka, seminar i 2 kolokvija ili ispit.
Bodovi se stječu kontinuirano tijekom trajanja nastave iz kolegija Ruralna sociologija.
Izvedbeni plan nastave
Poveznica na Izvedbeni plan nastave
Oblici nastave | Mjesto izvođenja nastave | ||||
---|---|---|---|---|---|
P | V | S | |||
1 | PREDAVANJA | Predavaona | |||
1.1 | Upoznavanje s predmetom i načinom rada. Upoznavanje sa ruralnosociološkom literaturom i seminarskim temama za usmeno i pismeno izlaganje. Uvod u integrirani projektni zadatak. Odnos opće i ruralne sociologije. | 2 | |||
1.2 | Uloga ruralne sociologije u istraživanju ruralnog područja. Osnovni pojmovi u ruralnoj sociologiji. Nastanak ruralne sociologije u svijetu i Hrvatskoj. Znameniti ruralni sociolozi u svijetu i Hrvatskoj. | 2 | |||
1.3 | Istraživanje društvenih pojava na selu. Anketa i anketno istraživanje. Prednosti i nedostaci ankete. Intervju. Promatranje. Ostale metode istraživanja ruralnog prostora. Istraživački primjeri. | 2 | |||
1.4 | Ruralno društvo. Indikatori ruralnosti. Promjene u ruralnom društvu: urbanizacija, ruralizacija, deruralizacija i modernizacija. Seoska lokalna zajednica. | 2 | |||
1.5 | Tradicionalno selo i suvremeno selo. Tipologija sela prema odabranim kriterijima. Razlike: selo – grad. Ruralno-urbani kontinuum. Transformacija sela. Migracija: selo-grad. | 2 | |||
1.6 | Ruralno društvo i kultura. Pojam kulture. Seljačka kultura i seljačke vrijednosti. Kulturne promjene u selu. Kulturne institucije na selu. | 2 | |||
1.7 | Običaji. Život na selu. Slobodno vrijeme na selu. Religioznost i praznovjerje. | 2 | |||
1.8 | Pojam društvene stratifikacije i mobilnosti. Sloj, kasta, klasa. Položaj poljoprivrednika u društvu: povijesni prikaz. Aktualni društveni položaj poljoprivrednika u Hrvatskoj. | 2 | |||
1.9 | Osnovni demografski pojmovi i njihovo značenje. Demografski procesi u selu. Sociodemografska obilježja ruralnog stanovništva. | 2 | |||
1.10 | Seoska obitelj. Obilježja seoske obitelji. Funkcije seoske obitelji. Tipovi seoskih obitelji. | 2 | |||
1.11 | Žene i mladi. Položaj žena na selu. Promjene u položaju žena u poljoprivredi i selu. Seoska omladina. Profesionalna orijentacija mladih na selu. | 2 | |||
1.12 | Obiteljsko gospodarstvo. Tipologija poljoprivrednih gospodarstava. Socio-ekonomski sastav OPG-a. Sukcesija. | 2 | |||
1.13 | Udruživanje poljoprivrednika. Zadruge. Udruge. LAG-ovi. | 2 | |||
1.14 | Obrazovanje u ruralnim područjima. Obrazovna postignuća poljoprivrednika. Profesionalno obrazovanje poljoprivrednika. Cjeloživotno učenje. Obrazovni potencijali u ruralnim područjima. | 2 | |||
1.15 | Modernizacija sela. Deagrarizacija i egzodus poljoprivrednika u povijesnoj i društvenoj perspektivi. Budućnost sela i poljoprivrede. Ruralni razvoj u društvenoj perspektivi. | 2 | |||
2 | VJEŽBE | Predavaona | |||
2.1 | Nastavne jedinice: 1.3, 1.5-1.14 sastoje se od ukupno 15 sati vježbi po 0,5 sata po nastavnoj jedinici | 15 | |||
3 | STRUČNA PRAKSA | Predavaona | |||
3.1 | Integrirani projektni zadatak odvija se u okviru predmeta Ruralna sociologija i Osnove poljoprivredne ekonomike. Studenti rješavaju integrirani projektni zadatak na zadanu temu: „Socio-ekonomska analiza poljoprivrede u domicilnoj regiji-županiji-općini-selu“ u okviru kojeg izrađuju i istraživački instrument, analiziraju i interpretiraju dobivene primarne i sekundarne podatke. Uputstva i podršku za izradu integriranog projektnog zadatka studenti dobivaju od predmetnih nastavnika. Integrirani projektni zadatak studenti rješavaju individualno. Studenti imaju ulogu istraživača osnovnih socio - ekonomskih karakteristika podneblja u kojem žive ili borave (selo/općina/županija/regija) s naglaskom na posebnosti tog područja. Relevantni socio-ekonomski podaci se prikupljaju iz dostupnih informacijskih izvora (knjižnice, internet, statistički izvori i anketno istraživanje), analiziraju i interpretiraju u kontekstu podneblja i poljoprivrede. Izrada izvješća činI završnu fazu integriranog projektnog zadatka. Teme i metode integriranog projektnog zadatka prilagođavaju se aktualnim događajima i promjenama u domicilnom području. | 8 | |||
4 | TERENSKA NASTAVA | ||||
4.1 | Terenska nastava uključuje posjet tematskoj izložbi, manifestaciji, predavanju, domaćoj ili međunarodnoj konferenciji, etno selu, instituciji i lokalitetu koji sadržajno nadopunjuje nastavu iz ruralne sociologije. | 7 | |||
30 | 15 | 15 |
Obvezna literatura
- 1. Kantar, S. (2021): Ruralna sociologija (interna skripta u pripremi), Visoko gospodarsko učilište u Križevcima, Križevci. Dostupno na: https://www.vguk.hr/upload/E_skripte/RUSO_SKRIPTA_2020.pdf 2. Rogić, I., Štambuk, M. i Mišetić, A. (2002): Prostor iza: kako modernizacija mijenja hrvatsko selo, Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb. (Biblioteka Zbornici; knj.17) dio: III. i IV. 3. Selo: izbor ili usud/ D. Seferagić...et.al.; ur. D. Seferagić (2002): Institut za društvena istraživanja, Zagreb. (Biblioteka Znanost i društvo; knj.4) 4. Štambuk, M. (2015): Lica nigdine, Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb. (Biblioteka za urbane i ruralne studije; knj. 3) 5. Šundalić, A. (2010): Selo iz autentičnosti u neprepoznatljivost, Sveučilište Josipa Juraja Strossmayera, Ekonomski fakultet u Osijeku, Osijek. (poglavlja: 1-4) 6. Woods, M (2020): Ruralna geografija: procesi, odjeci i iskustva u ruralnom restrukturiranju, Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb. (Poglav
Preporučena literatura
- 1. Hodžić, A. (2006): Selo kao izbor? Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Zagreb. 2. Mirčetić, Đ. (1998): Agrarna sociologija, vlastita naklada, Vinkovci. 3. Puljiz, V. (1977). Eksodus poljoprivrednika. Institut za društvena istraživanja, Zagreb. 4. Sociologija sela / Sociologija prostora – časopis za istraživanje prostornoga i sociokulturnoga razvoja. Zagreb: IDIS. Odabrani tekstovi uz pojedine nastavne jedinice 5. Štambuk, M., Šikić-Mićanović, L. (2014): Ruralna općina: sutra; Društvena re/konstrukcija na ruralnom teritoriju, Zagreb: Institut društvenih znanosti Ivo Pilar (Biblioteka Zbornici; knj. 46)
Sličan kolegij na srodnim sveučilištima
- Ruralna sociologija, Sveučilište u Zagrebu Agronomski fakultet