OSNOVE POLJOPRIVREDNE EKONOMIKE (241305)
Nositelj kolegija
Opis kolegija
Omogućiti će studentima stjecanje osnovnih makroekonomskih znanja povezanih sa funkcioniranjem cjelokupnog gospodarstva jedne države, s posebnim osvrtom na sektor poljoprivrede i agrobiznisa, kao i osnovna mikroekonomska znanja koja su temelj poslovanja svih poslovnih subjekata.
Vrsta kolegija
- Stručni prijediplomski studij Poljoprivreda / Temelji studija (Obvezni kolegij, 2. semestar, 1. godina)
ECTS: 5.50
Sati nastave: 75
Predavanja: 45
Vježbe u praktikumu: 20
Seminar: 10
Surealizator
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-69 bodova
Dobar (3): 70-79 bodova
Vrlo dobar (4): 80-89 bodova
Izvrstan (5): 90-100 bodova
Uvjeti za dobivanje potpisa
Izvršenje svih obveza na predmetu.
Opis
Znanje studenata provjerava se i ocjenjuje kontinuirano tijekom izvođenja nastave na predmetu „Osnove poljoprivredne ekonomike“, putem dva kolokvija iz predavanja i putem dva kolokvija iz vježbi. Vrednuje se i redovitost pohađanja i učešće u diskusiji u nastavi te izrada projektnih zadataka.
Kao okvir za ocjenjivanje definiran je minimalan i maksimalni broj bodova za pojedine aktivnosti na predmetu:
• redovito pohađanje, praćenje i učešće u nastavi – minimalno 6 bodova, maksimalno 10 bodova
• projektni zadatak – minimalno 12 bodova maksimalno 20 bodova
• dva kolokvija – predavanja svaki minimalno 12 bodova maksimalno 20 bodova
• dva kolokvija – vježbe svaki minimalno 9 bodova maksimalno 15 bodova
Student može ponoviti samo jedan od dva kolokvija. Ako ne položi kolokvije, student polaže pismeni ispit (minimalno 21, maksimalno 35 bodova), nakon kojeg slijedi usmena provjera znanja (minimalno 21, maksimalno 35 bodova).
U slučaju većeg broja kandidata ispit može biti samo pismeni (minimalno 42, maksimalno 70 bodova).
Kolokviji, pismeni ispiti i projektni zadaci studenata ispravljaju se u roku od 7 dana, iznimno duže zbog neodgodivih obveza nastavnika. Postignuti rezultati objavljuju se na web stranici predmetnog nastavnika Veleučilišta u Križevcima. Tijekom izvođenja nastave student ima stalni uvid u broj stečenih bodova na kolegiju.
Opće kompetencije
Nakon nastavnog procesa i polaganja ispita iz kolegija studenti će steći potrebna teorijska i praktična znanja iz područja makro i mikroekonomije, spoznati će značaj poljoprivrede i agrobiznisa u ukupnoj ekonomskoj strukturi gospodarstva i prepoznati vezu između stupnja razvijenosti poljoprivredne proizvodnje i društvenih promjena u ruralnom prostoru.
Oblici nastave
- Predavanja
Nastava se održava kontinuirano tijekom semestra, a nastavni materijali iz predavanja su studentima unaprijed dostupni u obliku PowerPoint prezentacija (web stranice nastavnika i preko sustava Merlin). - Vježbe
Nastava se održava kontinuirano tijekom semestra, a nastavni materijali iz vježbi su studentima unaprijed dostupni u obliku PowerPoint prezentacija (web stranice nastavnika i preko sustava Merlin). - Provjere znanja
Provjere znanja: Prisutnost i aktivno uključivanje u diskusiju/raspravu tijekom nastave, pismeni ispiti (kolokviji) i završni pismeni i/ili usmeni ispit, ocjena projektnog zadatka. - Konzultacije
Konzultacije: Termini konzultacija objavljeni su na web stranici nastavnika, uz najavu studenata putem email-a. - Ostali oblici skupnog ili samostalnog učenja
Integrirani projektni zadatak odvija se u okviru predmeta Osnove poljoprivredne ekonomike i Ruralne sociologije. Studenti rješavaju zadatak na zadanu temu iz područja: „Socio-ekonomska analiza poljoprivrede u domicilnoj regiji-županiji-općini-selu“ pod naslovom – izrada istraživačkog instrumenta, analiza i interpretacija dobivenih podataka. Projektni zadatak studenti rješavaju individualno. Uputstva i podršku za izradu integriranog projektnog zadatka studenti dobivaju od predmetnih nastavnika. Studenti imaju ulogu istraživača socio - ekonomskih karakteristika podneblja u kojem žive ili borave (selo / općina / županija / regija), a zadatak im je da istraže ekonomske, političke i društvene aspekte u poljoprivredi. Skupljanje relevantnih podataka provodi se iz dostupnih informacijskih izvora (knjižnice, internet, statistički izvori i anketno istraživanje), analiza podataka provodi se primjenom matematičko-statističkih i informatičkih modela i programa, po analizi pravilno se interpretiraju podatci projektnog zadatka uz izradu stručnog izvješća.
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja |
---|
Argumentirati osnovne pojmove i teorijsku osnovu iz područja mikro/makro ekonomike. |
Prezentirati sustave privređivanja, proizvodnu funkciju i osobitosti osnovnih čimbenika funkcije poljoprivredne proizvodnje. |
Procijeniti makroekonomske pokazatelje i važnost pojedinih mjera makroekonomske politike na poljoprivredu i agrobiznis. |
Identificirati specifičnost i međusobnu povezanost poljoprivrede i drugih grana privrede (agrobiznis i šire). |
Prezentirati agrarnu strukturu i agrarnu politiku Hrvatske kao članice EU. |
Procijeniti dinamiku kretanja neke pojave temeljem statističkih analiza vremenskih nizova u poljoprivredi. |
Temeljem izračuna vrednovati cjenovnu elastičnost ponude te cjenovnu i dohodovnu elastičnost potražnje. |
Temeljem izračuna osnovnih pokazatelja uspješnosti poslovanja procijeniti uspješnost poslovanja poduzeća ili proizvodnje. |
Temeljem izračuna dinamičkih i statičkih pokazatelja procijeniti ekonomsku opravdanosti investicije. |
Način rada
Obaveze nastavnika
Izvođenje predavanja i vježbi, analiza i ocjena projektnih zadataka, održavanje konzultacija. Obveza nastavnika je poučiti studente i prezentirati im na jednostavan i razumljiv način obrazovni sadržaj nastavnog kolegija. Po završetku obveza procijeniti koliko su studenti usvojili ciljeve zadane sadržajem nastavnog kolegija i da li su postigli razinu zadanih ishoda učenja. Po završetku aktivnosti na kolegiju ocijeniti ishode učenja studenata kroz zadane kriterije vrednovanja (ocjenama od nedovoljan (1) do odličan (5)), usklađeno s ECTS sustavom, pomoću kolokvija ili pisanog i/ili usmenog ispita.
Obaveze studenta
Redovito pohađanje predavanja i vježbi (85%), timska izrada projektnog zadatka, grupno i pojedinačno aktivno učešće studenata u nastavnom procesu (učešće u diskusijama, raspravama, izračunima i postavljanje pitanja tijekom izvođenja i prezentiranja nastavnih jedinica).
Izvedbeni plan nastave
Oblici nastave | Mjesto izvođenja nastave | ||||
---|---|---|---|---|---|
P | V | S | |||
1 | Osnove poljoprivredne ekonomike | Predavaona | |||
1.1 | 45 (predavanja) + 30 (vježbe) + 8 (stručna praksa) | 45 | 30 | 8 | |
45 | 30 | 8 |
Obvezna literatura
- Grahovac, P. (2005): Ekonomika poljoprivrede, Golden marketing, Zagreb
- Grgić, I. and all.(2017): Priručnik iz agrarne ekonomike, Grafomark d.o.o., Zagreb
- Kamenjak, D., Gajdić, D. (2023): Interni materijali (prezentacije) s održanih predavanja i vježbi na predmetu, Veleučilište u Križevcima
- Petrač, B. (2001): Agrarna ekonomika, Ekonomski fakultet u Osijeku, Poljoprivredni fakultet Osijek, Osijek
- Tracy, M. (2000): Hrana i poljoprivreda u tržnom gospodarstvu (uvod u teoriju, praksu i politiku), prijevod T.Žimbrek, MATE, Zagreb
Preporučena literatura
- Cramer, G.L. and all. (2001): Agricultural economics and Agribusiness, 8th Edition, John Wiley & Sons, Inc.
- Kay, R.D. and all. (2020): Farm management, McGraw-Hill
- Kolega, A., Božić, M. (2001): Hrvatsko poljodjelsko tržište, Tržništvo, Zagreb
- Mankiw, N.G. (2016): Principles of Macroeconomics, 8th Edition, Cengage Learning, Boston
- Mankiw, N.G. (2021): Principles of Microeconomics,9th Edition, Cengage Learning,Boston
- Penson, J.B., and all. (2018): Introduction to agricultural economics, Pearson, New York
- Samuelson, P.A., Nordhaus, W. (2011): Ekonomija 19. izdanje, MATE, Zagreb
Sličan kolegij na srodnim sveučilištima
- Osnove agroekonomike - Agronomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
- Osnove agroekonomike - Fakultet agrobiotehničkih znanosti Osijek