RURALNI RAZVOJ (273296)
Nositelj kolegija
Opis kolegija
CILJ PREDMETA: Upoznati studente s osnovnim pojmovima i konceptom ruralnog razvoja u Republici Hrvatskoj.
Vrsta kolegija
- Stručni prijediplomski studij Poljoprivreda / Usmjerenje - Menadžment u poljoprivredi (Obvezni kolegij, 5. semestar, 3. godina)
ECTS: 3.00
Surealizator
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60-69 bodova
Dobar (3): 70-79 bodova
Vrlo dobar (4): 80-89 bodova
Izvrstan (5): 90-100 bodova
Opis
Znanje studenata provjerava se i ocjenjuje kontinuirano tijekom trajanja predmeta „Ruralni razvoj“. Pri tome se
vrednuje nazočnost i sudjelovanje u nastavi, izrađeni individualni i timski zadaci studenata.
Kao okvir za ocjenjivanje definiran je minimalan i maksimalni broj bodova za pojedine aktivnosti:
- sudjelovanje u nastavi – minimalno 5 bodova, maksimalno 10 bodova (sudjelovanje na nastavi,
uključivanje u raspravama, postavljanje pitanja i sl.)
- Zadaci na vježbama – minimalno 10 bodova, maksimalno 20 bodova (rasprave i postavljanje pitanja
na vježbama i kroz terensku nastavu, eseji vezani uz tematike ruralnog razvoja kroz projekte ili
konferencije ili neku drugu aktualnu aktivnost tijekom godine, redovitost u dostavljanju zadataka)
- individualni zadatak studenata (izabrana tema seminara) – minimalno 35 bodova, maksimalno 50
bodova (redovitost predaje dijelova seminara kroz nastavu, kvaliteta obrađene teme po svim zadanim
segmentima seminara).
- Usmeni ispit kroz obranu seminara – minimalno 10 bodova, maksimalno 20 bodova.
Bodovi se stječu kontinuirano tijekom trajanja nastave iz predmeta „Ruralni razvoj“.
Zadaci studenata se ispravljaju u roku od 5 dana, a tijekom trajanja nastave student može pratiti broj bodova
koje je stekao individualnim uvidom u evidenciju. Nakon bodovanja svakog pojedine aktivnosti studenata koja
se ocjenjuje, konačan broj bodova upisuje se kao konačna ocjena u ISVU sustav.
Minimalan broj bodova za prolaz iz predmeta „Ruralni razvoj“ postavljen je apsolutno i iznosi 60 bodova. Ocjena
na ispitu iz predmeta se utvrđuje od ukupno postignutih bodova:
- 60-69 bodova – dovoljan (2)
- 70-79 bodova – dobar (3)
- 80-89 bodova – vrlo dobar (4)
- 90-100 bodova – odličan (5)
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja |
---|
Prezentirati osnovne pojmove iz područja ruralnog razvoja |
Utvrditi kritične čimbenike u ruralnom području |
Predvidjeti kojom mjerom i prijavom na projekt bi se mogli riješiti uočeni kritični čimbenici u ruralnom području |
Osmisliti i predložiti projekt usmjeren na razvoj odabranog ruralnog područja |
Kritički prosuđivati vlastite i tuđe stavove vezane uz teme ruralnog razvoja |
Prezentirati vlastite rezultate istraživanja široj publici. |
Izvedbeni plan nastave
Oblici nastave | Mjesto izvođenja nastave | ||||
---|---|---|---|---|---|
P | V | S | |||
1 | Predavanja | Predavaona | |||
1.1 | Osnovni pojmovi iz područja ruralnog razvoja (pojam, smisao, definicija ruralnih područja prema kriterijima OECD i EU) | 1 | |||
1.2 | Obilježja ruralnih područja (osnovni makroekonomski pokazatelji, stanovništvo, obrazovna struktura, zaposlenost i prihodi, životni standard, ekosustav, krajobrazna i biološka raznolikost RH, SWOT analiza ruralnih područja) | 2 | |||
1.3 | Gospodarske aktivnosti u ruralnim područjima (poljoprivreda kao osnovna gospodarska aktivnost ruralnih područja, seoski turizam, tradicijski obrti, izravna prodaja, nepoljoprivredne usluge i slično) | 2 | |||
1.4 | Institucionalna potpora ruralnom razvoju (uloge Ministarstva poljoprivrede i drugih ministarstava, organizacija, institucija, udruženja na nacionalnoj, županijskoj i lokalnoj razini). | 1 | |||
1.5 | Strategije, programi i planovi od značenja za ruralni razvoj (Strategija ruralnog razvoja RH, Zakon o potpori poljoprivredi i ruralnom razvoju, Zakon o poljoprivredi, Strateški plan Ministarstva poljoprivrede, Akcijski plan razvoja ekološke poljoprivrede u RH i slično) | 2 | |||
1.6 | Mjere ruralnog razvoja (mjere za unapređenje konkurentnosti poljoprivrednog sektora, mjere za očuvanje i unapređenje okoliša i krajobraza, mjere za poboljšanje kvalitete života u ruralnim područjima i diverzifikaciju ruralnih gospodarskih djelatnosti | 2 | |||
1.7 | Projekti ruralnog razvoja (SAPARD, IPARD, LEADER, uloga LAG-ova, primjeri dobre prakse vezani uz izrađene projekte ruralnog razvoja) | 3 | |||
1.8 | Politika ruralnog razvoja u Europskoj uniji (Europski poljoprivredni fond za ruralni razvoja, Europska mreža za ruralni razvoj, primjeri LEADER projekata u zemljama EU) | 2 | |||
2 | Vježbe | Praktikum | |||
2.1 | Individualan rad studenata – kako razviti ostale nepoljoprivredne gospodarske aktivnosti u ruralnom području – ideje studenata – rasprava | 2 | |||
2.2 | Institucije u funkciji ruralnog razvoja, upoznatosti studenata s navedenim institucijama, ocjenjivanje pojedinih institucija s obzirom utjecaja na razvoj ruralnog poduzetništva. Mogućnost uključivanja gosta predavača iz jedne od institucija. | 4 | |||
2.3 | Rad u grupama – SWOT analiza određenog ruralnog područja, fokus na uočenim problemima Ideje za rešenje određenih problema, rasprava | 2 | |||
2.4 | Individualni rad studenata – primjeri dobre prakse projekata ruralnog razvoja, informiranost studenata o navedenom | 2 | |||
3 | Seminar | ||||
3.1 | Samostalno ili u grupi izlaganje seminara od strane studenata prema odabranoj temi iz područja ruralnog razvoja. Rasprava. | 10 | |||
3.2 | Terenska nastava - – posjet institucijama i/ili poljoprivrednom gospodarstvu kao dobar primjer prakse vezan uz ruralni razvoj | 10 | |||
15 | 20 | 10 |
Obvezna literatura
- Cifrić, I. (2003): Ruralni razvoj i modernizacija. Prilozi istraživanju ruralnog identiteta.IDIZ, Zagreb.
- Ćorić, G. i sur. (2020): Priručnik za ruralni razvoj pomoću mobilnih ruralnih hubova, LAG Međimurski doli i bregi, Čakovec
- Grahovac (2005): Ekonomika poljoprivrede, Golden marketing. (odabrana poglavlja)
- Web stranica Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva vezano uz ruralni razvoj https://ruralnirazvoj.hr/
Preporučena literatura
- Sociologija sela / Sociologija prostora – časopis za istraživanje prostornoga i sociokulturnoga razvoja. Zagreb: IDIS. Odabrani tekstovi uz pojedine nastavne jedinice
- Sociologija sela / Sociologija prostora – časopis za istraživanje prostornoga i sociokulturnoga razvoja. Zagreb: IDIS. Odabrani tekstovi uz pojedine nastavne jedinice
- Bilić, K., Čehić, Ana, Gugić, J., Oplanić, M., Svržnjak, K (2023).: Diverzifikacija u maslinarski turizam – odgovor maslinara na klimatske promjene, Hrvatsko agroekonomsko društvo, Zagreb
Sličan kolegij na srodnim sveučilištima
- Ruralni razvoj, Sveučilište u Zagrebu, Agronomski fakultet
- Agrarna ekonomija i ruralni razvoj, Ekonomski fakultet Zagreb