BIOETIKA (192573)
Nositelj kolegija
Opis kolegija
Cilk kolegija je upoznati studente s inovativnim bioetičkim pristupom moralnim pitanjima u kontekstu znanstveno-tehničkog napretka u suvremenom društvu. Putem kolegija se želi staviti poseban naglasak i na bioetičke teme u poljoprivredi.
Vrsta kolegija
- Stručni prijediplomski studij Poljoprivreda / Usmjerenje - Menadžment u poljoprivredi (Izborni kolegij, 3. semestar, 2. godina)
- Stručni prijediplomski studij Poljoprivreda / Usmjerenje - Bilinogojstvo (Izborni kolegij, 3. semestar, 2. godina)
- Stručni prijediplomski studij Poljoprivreda / Usmjerenje - Zootehnika (Izborni kolegij, 3. semestar, 2. godina)
ECTS: 4.00
Ocjenjivanje
Dovoljan (2): 60 – 69 %
Dobar (3): 70 – 79 %
Vrlo dobar (4): 80 – 89 %
Izvrstan (5): 90 – 100 %
Ishodi učenja i način provjere
Ishod učenja |
---|
Otkriti važnost osnovnih bioetičkih tema za suvremeno društvo |
Procijeniti važnost aktualnih bioetičkih dilema na konkretnom primjeru i situaciji |
Kritički prosuđivati aktualne bioetičke teme te oblikovati etičke stavove |
Napisati i usmeno obraniti odabranu bioetičku temu |
Napisati tematske zadatke |
Način rada
Obaveze nastavnika
Zadaci studenata se ispravljaju u roku od 5 dana, a tijekom trajanja nastave student može pratiti broj bodova koje je stekao individualnim uvidom u evidenciju. Nakon bodovanja svakog pojedine aktivnosti studenata koja se ocjenjuje, konačan broj bodova upisuje se kao konačna ocjena u ISVU sustav.
Obaveze studenta
Znanje studenata provjerava se i ocjenjuje kontinuirano tijekom trajanja kolegija Bioetika. Pri tome se vrednuje nazočnost (80%) i sudjelovanje u nastavi, izrađeni individualni zadaci i seminar
Izvedbeni plan nastave
Poveznica na Izvedbeni plan nastave
Oblici nastave | Mjesto izvođenja nastave | ||||
---|---|---|---|---|---|
P | V | S | |||
1 | PREDAVANJA | Predavaona | |||
1.1 | Upoznavanje s predmetom i načinom rada. Upoznavanje s literaturom, seminarskim temama i načinom polaganja ispita. Vremenik na predmetu. | 4 | |||
1.2 | Osnove bioetike. Bioetičke teme i osnovni pojmovi. Nastanak i razvoj bioetike i poljoprivredne bioetike. Razvoj bioetike u Hrvatskoj, Europi i svijetu. Bioetička edukacija u Hrvatskoj. Senzibilizacija za bioetičke teme. Pluriperspektivizam u bioetici. | 4 | |||
1.3 | Društveni aspekti bioetike. Bioetičke teme u urbanom i ruralnom društvu. Globalno društvo, globalizacija i bioetičke teme. | 4 | |||
1.4 | Proizvodnja hrane i bioetika. Fenomen hrane i prehrane u Hrvatskoj, Europi i svijetu. Glad i siromaštvo kao bioetički problem u Hrvatskoj, Europi i svijetu. | 4 | |||
1.5 | Život i zdravlje u bioetičkoj perspektivi. Medicinska etika i bioetika. Pravo na život. Bioetika i sport. | 2 | |||
1.6 | Bioetika između religije i znanosti. Teološki aspekti bioetike. Uloga religije i znanosti u razvoju bioetike. Znanstveni eksperimenti. | 2 | |||
1.7 | Bioetika i održivi razvoj. Odgovornost za život i okoliš. Život čovjeka u skladu s prirodom. | 4 | |||
1.8 | Biološka raznolikost i bioetika. Tlo kao bioetički problem. Voda kao bioetički problem. Biološka raznolikost u Hrvatskoj. Biološka raznolikost u Europi i svijetu. | 2 | |||
1.9 | Bioetika u zootehnici. Moralni status životinja i njihova prava. Veterinarska bioetika. Kloniranje životinja. | 2 | |||
1.10 | Bioetika u bilinogojstvu. Genetički modificirani organizmi. Genetičko inženjerstvo. Oplemenjivanje bilja. | 2 | |||
2 | VJEŽBE | Predavaona | |||
2.1 | Zadatak 1: Prevencija gladi i siromaštva u Hrvatskoj. | 1 | |||
2.2 | Zadatak 2: Doping u sportu – odabrani primjer | ||||
2.3 | Zadatak 3: Eksperimenti na ljudima – odabrani primjer | 1 | |||
2.4 | Zadatak 4: Uništavanje života i okoliša – odabrani primjer | 1 | |||
2.5 | Zadatak 5: Ugrožavanje tla i/ili vode – odabrani primjer | 1 | |||
2.6 | Zadatak 6: Životinje kao hrana i odjeća – odabrani primjer | 1 | |||
2.7 | Zadatak 7: GMO i stvaranje novih vrsta – odabrani primjer | 1 | |||
3 | SEMINARI | Predavaona | |||
3.1 | Osnove bioetike. | 1 | |||
3.2 | Društveni aspekti bioetike. | 1 | |||
3.3 | Život i zdravlje u bioetičkoj perspektivi. | 1 | |||
3.4 | Izlaganje seminarskih radova | 13 | |||
4 | TERENSKA NASTAVA | ||||
4.1 | Terenska nastava Terenska nastava uključuje posjet predavanju, sudjelovanje na konferenciji ili sličnom događanju koji sadržajno nadopunjuje nastavu. | 8 | |||
30 | 14 | 16 |
Obvezna literatura
- 1. Cifrić, I. (2007): Bioetička ekumena, Pergamena, Zagreb. 2. Cifrić, I. (2000): Bioetika i ekologija, Matica hrvatska, Zaprešić. 3. Čović, A. (2004): Etika i bioetika, Pergamena, Zagreb. 4. Grupa autora (2001): Bioetika u teoriji i praksi, Globus, Zagreb. 5. Jošt, M. (2016): (iz)um bez (raz)uma, Omega lan, Zagreb.
Preporučena literatura
- 1. Cifrić, I. (1989): Socijalna ekologija, Globus, Zagreb. 2. Engdahl, W. (2005): Sjeme uništenja. Geopolitika genetski modificirane hrane i globalno carstvo, Detecta, Zagreb. 3. Jošt, M. / Th. S. Cox, Th. S.(2003): Intelektualni izazov tehnologije samouništenja, Matica hrvatska, Križevci. 4. Kelam, I. (2015): Genetički usjevi kao bioetički problem, Pergamena, Zagreb. 5. Pavelić, K. Polšek, D. (ur.) (1999): Društveni značaj genske tehnologije (zbornik radova), IDZ Ivo Pilar, Zagreb. 6. Rinčić - Lerga, Iva (2007): Bioetika i odgovornost u genetici, Pergamena, Zaprešić. 7. Socijalna ekologija – časopis za ekološku misao i sociologijska istraživanja okoline: Zagreb: HSD. Odabrani tekstovi uz pojedine nastavne jedinice. 8. Supek, R.(1989): Ova jedina zemlja, Globus, Zagreb.
Sličan kolegij na srodnim sveučilištima
- Etika okoliša, Agronomski fakultet Sveučilište u Zagrebu